Enkät till lärare gällande arbetssätt under undantagstillståndet
Bästa lärare,
I Finland fattade man snabbt beslutet att till stor del övergå till distansundervisning i skolor och läroanstalter på grund av undantagstillståndet orsakat av situationen med coronaviruset. Det är viktigt att få information om hurdana arbetssätt lärare har tagit i bruk samt hur distansundervisning och kombinationen av distans- och närundervisning har börjat genomföras.
I fokus för enkäten står undervisning för barn/ungdomar med inlärningssvårigheter. Till inlärningssvårigheter räknas bland annat läs- och skrivsvårigheter, matematiksvårigheter, uppmärksamhetssvårigheter, utmaningar med den motoriska utvecklingen, gestaltningssvårigheter samt språkliga svårigheter.
Enkäten riktas till lärare i olika stadier. Svaren samlas in anonymt och inga andra personuppgifter samlas heller in så inget personregister skapas. Eftersom svaren är anonyma kan de inte avlägsnas från databasen i efterhand. Det är frivilligt att besvara enkäten och man behöver inte svara på alla frågor.
De som fyller i enkäten kan delta i ett lotteri (som pris en valfri publikation ur Kummi-serien.) Man deltar i lotteriet via en separat länk som öppnas efter att man svarat. Kontaktuppgifterna kopplas inte till svaren i enkäten.
Databasen finns på Niilo Mäki Institutets skyddade servrar och data kan användas till vetenskapliga studier av Niilo Mäki Institutet samt samarbetsparter. De erfarenheter av god praxis som samlas genom enkäten kommer också att delas med lärare på NMI:s hemsidor samt i informationsbrev.
Enkäten är öppen till 17.4 2020.
Mer information om enkäten
Päivi Merjonen,
Forskare, Niilo Mäki Institutet
paivi.merjonen@nmi.fi
Henrik Husberg (på svenska),
Projektforskare, Niilo Mäki Institutet
henrik.husberg@nmi.fi